زمینه رشد علمی نخبگان در استان ایلام فراهم نیست
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:
زمینه رشد علمی نخبگان در استان ایلام فراهم نیست
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: زمینه رشد استعدادهای علمی در استان فراهم نیست و برای استفاده از توان نخبگان ایلامی خارج از استان، برنامهریزی خاصی صورت نگرفته است.
دکتر «شاهین حیدری» در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،منطقه ایلام، اظهار کرد: مهمترین نکتهای که در باب مهاجرت نخبگان باید به آن توجه کرد این است که خواست عمده بسیاری از این افراد مسائل مادی نیست و مسائل مادی برای آنها در اولویت نخست قرار ندارد.
وی افزود: این سخن به معنای بیتوجهی این افراد نسبت به مسائل رفاهی نیست و حداقل در مواردی که بنده با این افراد هم سخن شدهام دغدغههای مادی و رفاهی اولویت آنها نبوده کما اینکه بسیاری از فعالان اقتصادی یا حتی گروههای تحصیلکرده که هدف اصلیشان کسب درآمد است فعالیت در استان را به مهاجرت ترجیح میدهند.
عضو هیئت علمی دانشکده معماری دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: در استان ایلام رفاه نسبی، پزشک خوب، مدرسه خوب و برخی دیگر از نیازمندیهای یک زندگی نسبی خوب کم و بیش وجود دارد ولی بر اساس تجربه و مشاهدات شخصی، عاملی که افراد را وادار به مهارجرت میکند این است که افراد زمینه رشد خود را در رشتهای که برای زندگی خود تعریف کردهاند، فراهم نمیبینند.
وی با طرح این سئوال که رشته دامپروری دانشگاه ایلام در سال 1355 یکی از بالاترین رشته های کشور بوده و بسیاری از فارغالتحصیلان آن اکنون در حوزه دامپروری کشور تأثیرگذار هستند گفت: حال سئوال اینجاست که چرا در سال 1392 همین رشته دامپروری مانند سال 1355 نیست؟
دانشیار معماری دانشگاه تهران،تاکید کرد: اگر نخبگان به ویژه قشر تحصیلکرده مهاجرت میکنند به این است که زمینه رشد خود در این حوزهها را نامساعد میبینند مثلاً در زمینه انتشار آثار علمی نویسندگان ایلامی کار شایان توجهی انجام نشده است در حالی که انتشار آثار و کتب در استانهای دیگر به ویژه تهران مساعدتر است.
وی بابیان اینکه نخبگان و مسئولان ایلامی در هر جایی که خارج از استان فعالیت کردهاند مقبول واقع شدهاند، گفت: من با بحث دکتر عسگری معاون برنامهریزی استاندار که گفتهاند مهاجرت نخبگان پیامدهای مثبتی هم دارد موافق هستم هر چند ممکن است این افراد به صورت فردی ثمراتی را برای استان داشته باشند ولی به این شکل کافی نیست و لازم است که در استان برای استفاده از ظرفیت و توان آنها برنامه ریزی منسجمی وجود داشته باشد.
حیدری ادامه داد: به عنوان نمونه برخی از اساتید ایلامی خارج از استان برای راهنمایی و نظارت بر پروژه ها و پایان نامه های دانشجویی در سطوح مختلف دعوت میشوند یا به عنوان استاد مدعو فعالیت میکنند ولی با وجود نیاز استان از توان علمی آنها در ایلام استفاده نمیشود که این مسئله باید به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه بحث جذب اعضای هیئت علمی بومی و غیربومی یک بحث فرعی است، تصریح کرد: سئوالی که به صورت جدی وجود دارد این است که چرا در شرایطی که در یک رشته نیروهای توانمند و با استعداد بومی وجود دارد در همان زمینه از نیروهای نیمهمستعد به عنوان عضو هیئت علمی استفاده و یا بورسیه می شوند به علاوه تجربه نشان داده اغلب این افراد تعلق خاطری هم به استان نداشته و مدتها قبل از اتمام مدت تعهد در فکر رفتن از ایلام هستند و در نهایت هم میروند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در زمینه ارتباط با خارج از استان بسیار ضعیف عمل کرده ایم، گفت: برای استفاده از نظرات مشورتی و تجربیات نخبگان ایلامی خارج از استان باید زمینهسازی شود در ثانی حتی زمینه بازگشت آنها بسیار راحت است البته اگر عزم جدی در این راه وجود داشته باشد.
حیدری با انتقاد از روند گسترش شتابان و نسنجیده مراکز آموزش عالی در استان اظهار کرد: صرف نظر از برخی نتایج مثبت احتمالی، این امر سود چندانی در بر ندارد خصوصاً که در امر تأسیس این مراکز نرمها و استانداردهای وزارت علوم رعایت نشده مثلاً جمعیت هیئت علمی استان پاسخگوی این همه مرکز نیست به همین دلیل آفتهایی از جمله مدرک گرایی و کاستن از ارزش کارهای علمی از نتایج اجتنابناپذیر این فرایند است.
وی در پاسخ به احتمال بازگشتش به استان وجود دارد گفت: البته که با فراهم شدن حداقلهای لازم برای کار علمی کار کردن در ایلام را به حضور در جاهای دیگر ترجیح میدهم چون در نهایت انسان در زادگاه و خانه خود احساس آرامش و راحتی بیشتری میکند و همچنین کیست که نخواهد به مردمش خدمت کند؟